
کارشناس حقوقی: نحوه معرفی نمایندگان آسیایی با حقوق ورزشی سازگار نیست/ فریز کردن جدول خلاف عدالت است
کارشناس حقوقی گفت: شیوه معرفی نمایندگان آسیایی ایرانی نه تنها با منطق حقوق ورزشی سازگار نیست، بلکه حتی با سایر کشورهای مبتلا به موضوع نیز تطابق کامل ندارد.
رضا شاه منصوری درباره تصمیم اخیر فدراسیون فوتبال در خصوص نحوه توزیع سهمیههای باشگاههای ایرانی برای رقابتهای آسیایی، اظهار داشت: این موضوع از جهات مختلف محل بررسی حقوقی، ورزشی و مدیریتی است. در اغلب کشورهای صاحب ساختار حرفهای در آسیا، تا به امروز معیار اصلی تخصیص سهمیههای آسیایی بر مبنای نتایج فنی مسابقات لیگ، جام حذفی و جایگاه نهایی تیمها در پایان فصل تعیین میشود. (هرچند که اخیرا این موضوع تحت مقررهای تغییر کرد.)
اصل اعتماد مشروع باشگاهها مخدوش نشود
وی ادامه داد: این در حالی است حتی در کشورهایی که به دلیل شرایط خاص ناچار به اتخاذ تصمیمات استثنایی شدهاند، تلاش شده است تا اصل «تعیین نتیجه در زمین بازی» و «حفظ حقوق مکتسبه باشگاهها» رعایت شود؛ زیرا باشگاهها بر اساس مقررات از پیش اعلامشده سرمایهگذاری، برنامهریزی و رقابت میکنند. با این حال، تصمیم اخیر فدراسیون فوتبال ایران با ضوابطی مبهم روبهرو است؛ ابهامی که میتواند اصل اعتماد مشروع باشگاهها را مخدوش کند. هنگامی که یک باشگاه در طول فصل با اتکا به ضوابط موجود، اقدام به جذب بازیکن، هزینهکرد مالی و برنامهریزی فنی میکند، تغییر ناگهانی شیوه تعیین سهمیهها عملاً ماهیت رقابت را دستخوش تغییر میسازد و این امر با اصول بنیادین حقوق ورزش، سازگار نیست.
فریز کردن جدول از تاریخ جنگ نباشد
کارشناس حقوقی یادآور شد: نکته مهم آن است که این تصمیم نه تنها با منطق حقوق ورزشی سازگار نیست، بلکه حتی با سایر کشورهای مبتلا به موضوع نیز تطابق کامل ندارد. برای مثال، در برخی کشورها مانند امارات، در شرایط انتقالی یا تغییر تقویم مسابقات، ملاک تعیین سهمیهها مجموع عملکرد فنی تیمها در یک بازه مشخص و معیارهای شفاف و از پیش اعلامشده بوده است؛ نه تصمیماتی که پس از شکلگیری وضعیت جدول و در فضای ابهام اتخاذ شوند؛ بنابراین اصل عدالت رقابتی، اقتضا میکند که تصمیمات قایل به معنای تحتالفظی فریز کردن جدول از تاریخ جنگ نباشد؛ زیرا غیر از این باشد؛ این شائبه را ایجاد میکند که باشگاهها در شرایط برابر و عادلانه حائز کسب سهمیه برای حضور در رقابتهای لیگ نخبگان و سطح یک رقابت نکردهاند.
تصمیم منجر به تبعیض زمینهساز اختلافات میشود
وی تأکید کرد: در فوتبال حرفهای، «ثبات در وضع و اجرای مقررات» بخش لاینفکی از عدالت ورزشی است و بدون آن، اعتبار مسابقات نیز آسیب میبیند. از سوی دیگر، فدراسیون فوتبال به عنوان نهاد تنظیمگر، مکلف است در تصمیمات کلان خود علاوه بر ملاحظات اجرایی، آثار حقوقی و بینالمللی تصمیمات را نیز مدنظر قرار دهد. هر تصمیمی که منجر به ایجاد تبعیض، ابهام یا خدشه به حقوق مشروع باشگاهها شود، میتواند زمینهساز اختلافات حقوقی و کاهش اعتماد عمومی به فرآیندهای تصمیمگیری در فوتبال کشور گردد.
تردید نسبت به عدالت رقابتها فراهم نشود
شاهمنصوری در خاتمه تصریح کرد: فوتبال ایران بیش از هر زمان دیگری نیازمند حاکمیت اصول حرفهای، شفافیت در تصمیمگیری و تبعیت از استانداردهای بینالمللی است. تعیین سهمیههای آسیایی باید بر پایه معیارهای روشن، ثابت و قابل پیشبینی صورت گیرد؛ نه تصمیماتی که پس از شکلگیری نتایج مسابقات اتخاذ میشوند، زیرا امکان ایجاد تردید نسبت به عدالت رقابتها را فراهم میکنند.




هرچی خوندم نتونستم منظوراین بنده خدارادرک کنم
نتیجه این صحبتهاچی بودیعنی فدراسیون بایدچطوری عمل میکردکه حقی ازتیمی ضایع نشه؟
با سلام
به نظرم برای انتخاب نمایندگان دو روش زیر بهتر
هستش :
1- با توجه به کامل بودن جدول نیم فصل اول اون رو ملاک قرار میدادن که بحت تعداد بازی و کیفیت حریفان مطرح نباشه و برای همه یکسان بود
2-شش تیم اول نیم فصل که البته شش تیم فعلی هم هستند رو توی یه جدول قرار میدادن و بازیهای رو در روشون رو محاسبه میکردن
در هر دو حالت پرسپولیس دوم جدول میشه
اینکه بازی استقلا ل ملوان ۳ صفر میشه پرسپولیس اعتراض کرد نشد اقای یحیایی مجری صبحانه ایران دو میگه چرا پرسپولیس ۶ جدول میخواد بره تواسیا اخ اقای محترم استقلال با ملوان وگل گهر در سیرجان و انزلی بازی نکرده سپاهان وپرسپولیس هم اضافه کن
پرسپولیس اعتراض روی هفته بیست و سوم کند وبگوید سه امتیاز این هفته لغو بشود و بعدم دو امتیاز مفت برگرده یا به پرسپولیس سه امتیاز داده شود به پرسپولیس میرم رده دوم